איך לעבור את חגי תשרי בלי לעלות במשקל מאת יאיר קרני


חגי תשרי קרבים ובאים ואיתם מגיעות ארוחות החג עם הפיתויים הגדולים הגוררים תסכולים רבים. כמעט כל העם היושב בציון עולה במשקל בעקבות החגים: גם השמנים, גם הרזים, גם הרצים, גם הרוכבים – כולם. האנשים במשקל העודף חוששים מהתקופה הזו ונכנסים למצב של מגננה. עם ישראל נוטה לקבל החלטה "לפצוח" בדיאטה מיד אחרי החגים. לעומתם, לרצים יש כלי עבודה יעיל שמאפשר להם לחרוג מעט ולאכול מאכלים שאין הם נוהגים לאכול בימים כתיקונים ולמחרת הם רצים עוד קילומטרים, ומסלקים את הקלוריות המיותרות והעודפות.

אפשר למנוע את העלייה במשקל בתקופה מאיימת כזו. אני בדעה שצריך למנף את החגים לטובת השמירה על משקל תקין ולטובת ההרזיה בעזרת יותר פעילות גופנית: לצאת לשעה וחצי של פעילות בכל יום חג ושבת ולצאת לשעה בשאר ימות השבוע.

השנה, יחול ראש השנה מיד אחרי שבת, ובסוכות יש שמונה ימים כולל חול המועד. למי שעובדים בחול המועד יש ארבעה ימים פנויים לפעילות: שבת, חג, שבת, חג, ואפשר להוסיף את ימי שישי וערבי החג. זו הזדמנות פז לנצל את הזמן הפנוי הזה לפעילות גופנית לשיפור הכושר, לשמירה מפני עלייה במשקל ולמינוף ההרזיה. אין תירוצים של הקמת ילדים והכנתם לגנים ולבתי הספר, אין ישיבות לתוך הלילה או לו"ז עבודה מלחיץ, יש הרבה פנאי ומקום לפעילות גופנית. אפשר להפוך את התקופה למיני מחנה אימונים כמו למשל בראש השנה הבא עלינו לטובה: להתאמן ביום שישי בבוקר, בשבת, ביום ראשון ערב החג מוקדם בבוקר ובימים שני ושלישי – בחג.

מבחינה תזונתית, מומלץ להגביר אכילה של חלבונים – ביצים, מוצרי חלב דלי שומן, דגים, עופות, בשר בקר דל שומן, מוצרי סויה וטופו, סייטן; להרבות באכילת ירקות טריים, ירקות מבושלים, אפויים ומאודים; ולהפחית ככל האפשר בכמויות הפחמימות: לחם מכל הסוגים, בצקים, תפוחי אדמה, אורז, פסטות, ממתקים, עוגות ועוגיות, משקאות ממותקים ופירות. כן, גם הפירות מלאים בסוכרים – ומומלץ להפחית בכמויות.

מי שיקפיד –  לא יעלה במשקל.

מי שבנוסף ינצל את הזמן הפנוי לפעילות גופנית נוספת (לא צריך כל היום, מספיק שעה וחצי) – אפילו ירזה.

הקניות לקראת החג

דגים

הימנעו מדגי קרפיון, ונסיכת הנילוס אלה דגים שמנים במיוחד.

המומלצים: סלמון, פורל, אמנון הגליל (מושט), דניס, לברק, בורי, בקלה, ברמונדי וכמובן בס ולוקוס.

בשר

מומלץ להימנע מצלעות, אסאדו, המבורגר, קבאב, איברים פנימיים כמו כבד, טחול, ריאות, מוח, בשר טחון, נקניקיות – שמנים מאד ועתירי כולסטרול. חשוב להקפיד להסיר את השומן הנראה לעין לפני הבישול.

עופות

מומלץ לקנות עופות קטנים יש בהם מעט מאד שומן, ברוב המקרים קל מאד להסיר את מרבצי השומן.

פירות הקיץ

חגי תשרי חלים בסוף הקיץ כשהפירות בשיא הבשלתם. פרי זה בריא, אבל עתיר פחמימות . כדאי להסתפק במנת פרי אחת ביום.

עשר הדברות איך לא לעלות במשקל בתקופת החגים:

  1. אל תישקלו לפני ואחרי החג
  2. כחצי שעה לפני הארוחה, איכלו יחידת פרי אחת
  3. הכפילו אכילת חלבונים (בשר, דג, מוצאי חלב) הפחיתו כמויות או הימנעו לחלוטין מפחמימות (אורז, תפודים, לחם, פסטה, בצקים, קינוחים וכו')
  4. הגבירו אכילת ירקות טריים (זהירות מהרטבים ומגרעינים ואגוזים)
  5. הימנעו מאכילת אוכל מטוגן
  6. הימנעו משתיית משקאות קלים עם סוכר, כולל מיצי פירות
  7. לוו את האכילה בשתיית מים ו/או משקאות ללא קלוריות
  8. איכלו במידה כמו ביום רגיל
  9. הימנעו מאכילת דברי מתיקה, או לפחות המעיטו
  10. בצעו פעילות גופנית במשך לפחות שעה וחצי כשאת 20-30 הדקות האחרונות בצעו בדופק 20 פעימות לב גבוה יותר מהרגיל.

©כל הזכויות שמורות לחמוטל ויאיר קרני